Sweskate

Om träning

Håll igång året runt!

Även om det finns konstfrusna banor, och man därför kan träna med skridskor året runt, så finns det även andra träningsformer. En allsidig träning är ju inte fel för en bra idrottare. Under de olika säsongerna kan man arbeta med olika styrkor och arbeta bort svagheter för att på så vis dela upp sin träning i perioder – det som populärt kallas periodisering! En av elitidrottarnas viktigaste komponenter för att bli bättre, och faktiskt ett krav för att kunna prestera på absoluta elitnivå.

Det är känt sedan länge att elitidrottare periodiserar sin träning. Antingen kan man dela upp sin idrottsgrenar i olika mindre färdigheter och lägga tid på att förbättra enskilda delar av idrotten i perioder, eller så kan man faktiskt prova på andra idrotter för att i längden bli bättre på sin primära sport. En ishockeyspelare kan bli bättre av att träna hastighetsåkning, innebandy eller konståkning och en hastighetsåkare kan bli bättre av att pröva andra träningsmetoder. Löpning och cykling ger kondition och snabbhet, gymnastik och dans ger smidighet, och vad styrketräning i olika former ger kan ni räkna ut själva.

Säsongsträning

Om man tränar en säsongsbaserad idrott kan man dessutom basera sin periodisering på säsongerna. Istället för att stänga in sig på ett gym under sommaren kan man utnyttja de utegym som ofta finns i anslutning till eljusspår, eller så kanske man ger sig ut i skogen och klättrar? Även mindre konservativa metoder för att öka exempelvis sin styrka kan vara bra, som klättring som stärker både grepp och ryggmuskulatur väldigt effektivt. På vintern kanske man hellre tränar styrka inomhus, på gymmet och i klätterhallen, medan man kan ägna sig åt konditionsträning utomhus. Om vädret tillåter finns ju längdskidåkning och långfärdsskridskor. Och om vädret inte tillåter så finns det ju alternativ till dessa, nämligen rullskidor och inlines. Det är kanske inte samma naturupplevelse, eftersom man måste hålla sig på asfalterade vägar, men det finns ju turistvägar med vacker utsikt på många håll i Sverige.

Som alltid gäller också att träningen blir roligare ju bättre utrustning man har. Men ska man träna många olika sporter så bör man vara lite smart i sina inköp. Dels blir det billigare men även smidigare. Så köp en jacka som kan användas både till cykling, löpning och skidåkning, och välj ett par pjäxor som fungerar till både skidor och långfärdsskridskor. Annars är du snart ruinerad, och kommer dessutom att ha ett överbelamrat hem med träningsprylar!