Sweskate

Om träning

Effektiv träning på tre minuter

En ny typ av träningsform som verkligen passar den late som inte gillar träning, är intervallträningspass. Vid dessa pass är man enbart aktiv i 3 minuter och passen blir korta men väldigt effektiva.

I ett inlägg som vi tidigare publicerat på den här sidan skrev vi om att det finns massvis med nya träningsformer som är riktigt roliga och som får oss att känna som om vi faktiskt inte tränar, utan bara har kul med våra vänner. Det inlägget kan man om man vill läsa här. Men även om träningen är mycket roligare än exempelvis styrketräning eller att gå ut och springa, är den fortfarande jobbig. Och folk som absolut hatar att träna och tycker att träning är alldeles springa-tränaför ansträngande, lär inte tycka om den här typen av träning speciellt mycket heller. Därför är det väldigt tur för dessa människor att ny forskning visar att träning på endast tre minuter i taget kan vara minst lika bra som vanlig, längre träning.

Effektivt pass

I Expressen kan man läsa att ett intervallpass på enbart tre minuter ger lika bra kondition som ett lite lugnare pass på två timmar. Det här har svenska forskare kommit fram till i en ny studie och de har även kommit fram till hur det kommer sig att den korta och intensiva träningen är så effektiv. För att komma fram till detta lät forskare på Karolinska institutet en grupp manliga motionärer cykla i maxfart i 30 sekunder, vila i fyra minuter och upprepa detta rörelsemönster sex gånger. Efter att de hade gjort detta tog man prover från muskelvävnaden i låret. När man tog prover på vävnaden kunde man se att träningen bröt ner kalciumkanaler i muskelcellerna. Den här nedbrytningen stimulerade en nybildning av mitokondrier i cellerna. De här mitokondrierna kan liknas vid cellernas kraftstationer och när de nybildas ökar musklernas uthållighet. Detta gör alltså att vi blir mer uthålliga och även mycket starkare.

Flera varianter

Vill man hoppa på den här smarta träningstrenden med att köra korta intervallpass finns det flera vägar att gå. Men några varianter är:

  • Cykling i 20 sekunder, vila 10 sekunder. Upprepa 8 gånger.
  • Spring i 1 minut, vila 2 minuter. Upprepa 10 gånger.
  • Spring i 20 sekunder, jobba långsamt i 20 sekunder. Upprepa 3 gånger.