Sweskate

Om träning

Skidveckan i fjällen

Vintern och våren är tidpunkten på året då många familjer bokar in en vecka i de stärkande fjällen tillsammans. Alla i familjen behöver ju inte åka utför, lika vanligt är det med solandet i backen, värmning av korv med bröd eller längdskidåkning och skridskor. För de flesta blir semestern en trevlig tid tillsammans, då det är umgänge som står i fokus.

Sov lika gott som hemma

Att under semesterveckan hyra en stuga eller en lägenhet i fjällen hör till de vanligaste alternativen. Tillskillnad från solsemestern då vi gärna bor på hotell är skid- och vintersemestern av en sort då vi gärna bor lite bekvämare och mer som hemma. Saker som tvättstuga och egen bastu, är visserligen väldigt lyxigt men samtidigt väldigt skönt när man har varit ute hela dagen i backen. Efter en dags skidturer är man trött och vill hemskt gärna bara sitta och umgås i soffan. Samtidigt lagar man gärna sin egen mat och värdesätter därför en lägenhet eller en stuga med eget kök. Hemmatrevnaden tar man också med sig till fjällen med hjälp av egna sängkläder och favoritkudden. I sängkläder och sovlakan från Sleepo, sover man precis lika gott, om inte ännu bättre än hemma. Motionspassen under dagarna hjälper naturligtvis till att skapa en tröttnad-känsla.

Ta med eller hyr utrustning

Har man en utrustning hemma blir ofta frågan om man ska ta med sig den på semestern eller om man ska hyra utrustning på plats. Fördelen med att hyra är att man har möjlighet att alltid få de senaste modellerna. Samtidigt behöver man inte släpa med sig de saker som ofta tar stor plats och är svåra att frakta. Att ha sin helt egna utrustning är dock roligt, och med egna pjäxor eller med egen hjälm, vet man alltid att passformen är optimal samtidigt som man har kunnat välja designen själv.

Tänk på vilan

Ska man vara borta under en längre tid kan man med gott samvete räkna in en vilodag då kroppen får återhämta sig. Samtidigt som en vilodag kan kännas som det man allra minst vill ha när man inte är borta under så många dagar. Här gäller det att vara flexibel och lyssna på sin egen kropp. Får man efter ett tag ont i kroppen, är det värt att ta det lugnare istället för att fortsätta pressa. Får man inga besvär, kan man istället vila när man kommit hem, för att på så sätt maximera sina skiddagar.